DSB – private fynske firmagodsvogne

Sidst redigeret :       20.02.2022

Nogle firmaer valgte at investere i godsvogne og viste deres navn/logo på disse

Andre valgte at leje DSB-godsvogne med påmalet navn/logo

_______________________________________________________________________________________________________________

ALBANI Bryggeriet i Odense

  • DSB Zb 99689 – træbeklædt hvidmalet lukket godsvogn m. logoer
  • Bygget af DSB’s Centralværksted 1940 som  IB 18967
  • Købt og ombygget til ALBANI 1964 som DSB Zb 99689
  • Danmarks Jernbanemuseum i Odense købte vognen 1973 ved udrangering
  • Istandsat flere gange og udstillet på Jernbanemuseet ad flere omgange
  • P.t. placeret i “magasin” i Randers

====================================================================

ALBANI

  • DSB Hbis 225 0 “562”  – lukket stålbygget godsvogn m. skydevægge og logoer
  • Bygget af Scandia-Randers 1975 som DSB Hbis 211 5 562
  • Udlejet til ALBANI fra 1980-1986
  • Solgt/doneret til Djursland Museum 1996 og opstillet i Ryomgaard siden

===================================================================

ALBANI

  • DSB Hbis 225 0 “564”  – lukket stålbygget godsvogn m. skydevægge og logoer
  • Bygget af Scandia-Randers 1975 som DSB Hbis 211 5 564
  • Udlejet til ALBANI fra 1980-1986
  • Solgt/doneret til Struer Jernbanemuseum 2004 og opstillet ved museet i Struer

====================================================================

ALBANI

  • DSB Hbis 225 0 566  – lukket stålbygget godsvogn m. skydevægge og logoer
  • Bygget af Scandia-Randers 1975 som DSB Hbis 211 5 566
  • Udlejet til ALBANI fra 1980-1986
  • Solgt/doneret til Danmarks Jernbanemuseum i Odense år ?
  • Vognen er p.t. i Odense ?

====================================================================

MAYO SALATER i Odense

  • DSB Iblps 807 4 101 – lukket stålskelet godsvogn med træfinerpladebeklædning
  • Malet i blålig og hvid farver med stort orange logo hen over siden
  • Lejet af MAYO Salater A/S fra 1981-1987  (påbygget køleaggregat i ene ende)
  • Oprindelig bygget som DSB Gs 40486 af Scandia-Randers i 1956
  • Blev ombygget 1968 til DSB Iblps 805 3 001  og fortrinsvis brugt til “kartoffel-transport”
  • Lejet af FYNSK MÆLK A/S fra 1974 til 1981 nu som DSB Iblps 807 4 101
  • Doneret til Sydfyenske Veteranjernbane 1988  (køleaggregat fjernet i 1990-erne)
  • Har en gang været i “revision” og er p.t. i brug som “lagervogn” i Faaborg

DSB Køf 279 med lille rangertræk i Odense 1980-erne - Claus Hviid

¤ ¤

===================================================================

Fyns Andels- og Foderstofforretning   Svendborg

  • FAF vogn “D”   påbygget 2 stk. siloer for bundtømning
  • Malet i hvid og blå farve med FAF-logo på den ene side
  • Lokaltransport mellem Svendborg Havn og Ærøskøbing Havn
  • Transport af dyrefoder til Ærø i perioden 1987-1994
  • Oprindeligt bygget som lukket godsvogn DSB Gklms 138 8 531
  • Ombygget 1968 nu med 2 siloer og hvidmalet som Ucs 002
  • Udlejet til NOVO i en lang periode.  Solgt til FAF-Svendborg 1987
  • Foræret til SFvJ-Faaborg sammen med vogne “B” + “C” i 1995

===================================================================

Fyns Andels- og Foderstofforretning   Svendborg

  • FAF vogn “B”   påbygget 2 stk. siloer for bundtømning
  • Malet i hvid og blå farve med FAF-logo på den ene side
  • Lokaltransport mellem Svendborg Havn og Ærøskøbing Havn
  • Transport af dyrefoder til Ærø i perioden 1987-1994
  • Oprindeligt bygget som lukket godsvogn DSB Gklms 138 8 756
  • Ombygget 1970 nu med 2 siloer og hvidmalet som Ucs 038
  • Udlejet til NOVO i en lang periode. Solgt til FAF-Svendborg 1987
  • Foræret til SFvJ-Faaborg sammen med vogne “C” og “D” i 1995
  • Tanke afmonteret 1995 og “solgt” til landmand i Pejrup
  • Sammen med vogn “C” flyttede skinnerammer for SFvJ-Banegård
  • Solgt til Nyborg Destilleri 2017. Udstillet sammen med damplokomotiv

====================================================================

Fyns Kul – Svendborg

  • Fyns Kul – “vogn 3”  
  • Bygget hos Orenstein & Koppel i Berlin 1931 med bremsehus
  • Leveret til Dansk-Engelsk Benzin Co som Ze 502 903
  • Solgt 1944 til Dansk Shell A/S
  • Sidst i 1940-erne fjernedes bremsehuset og rangerskruebremse istedet
  • Omlitreret 1966 til Ze 0700 903
  • Solgt 1970 til Fyns Kul i Svendborg
  • FDB-selskabet OK-Olie overtog vognen i 1981
  • 1994 blev vognen foræret og overført til SFvJ i Faaborg via banen over Ringe
  • Brugt som stationær “vandvogn” for damplokomotivet DSB F657 i Faaborg

===================================================================

Fyns Kul – Svendborg

  • Fyns Kul –  “vogn 2”
  • Bygget hos Wismar i 1930 med bremsehus
  • Leveret til Dansk-Engelsk Benzin som Ze 502 924
  • Solgt 1944 til Dansk Shell A/S
  • Sidst i 1940-erne fjernedes bremsehuset og rangerskruebremse istedet
  • Solgt 1970 til Fyns Kul i Svendborg
  • FDB-selskabet OK-Olie overtog vognen i 1981
  • 199x blev vognen foræret til Danmarks Jernbanemuseum
  • 1999-2012 placeret ved DSB Værkstedet i København
  • Flyttet til DSB Museumstogs depot i Randers 2012

Foto kommer forhåbentlig her

===================================================================

DANEFROST  -kølevogn

  • Kørte for Nyborg Lynfrost med logoet  “DANEFROST” fra 1974 til 1983
  • Fast rutefart mellem Nyborg Lynfrost og FDB-Glostrup
  • Kørte for Svendborg Konservesfabrik fra 1970 til 1974
  • Bygget Scandia-Randers 1954 som DSB IKA 25189
  • Omlitreret i 1966 til Ics 807 7 189   Blev i 1970 til 084 4 000
  • Opsat som stationær lagervogn ved Nyborg Lynfrost 1983-1994
  • Foræret DJM-Odense og flyttet til København 1994/1995
  • Flyttet til DJM-Randers 2003

====================================================================

KommuneKemi A/S i Nyborg  ( senere skiftet navn til NOORD og ? )

  • Vognen kørte mellem Nyborg og “KK”s depoter i Danmark
  • Købt af “KK” i 1978 fra Gulf Oil A/S.  Bygget 1949 hos Scandia-Randers til Gulf
  • Litreret  “KK” 701 1 073 som ændredes i 1980 til  700 1 073  
  • Udrangeret hos KommuneKemi i 1996
  • Kom til Struer jernbaneklub i 199x
  • Overdraget til Struer Museum 2001

====================================================================

KommuneKemi A/S i Nyborg

  • Vognen kørte mellem Nyborg og “KK”s depoter i Danmark
  • Oprindelig bygget som DSB Gs-vogn 120 3 802
  • Ombygget og påbygget ståltank fra Alustaal i Rudkøbing 1994
  • Litreret  “KK” – 735 1 187
  • Henstået på KommuneKemi 2008-2017 som ekstra lagerkapacitet
  • Doneret til Danmarks Jernbanemuseum 2017
  • Placeret i DJM’s magasin i Randers

===================================================================

KommuneKemi A/S i Nyborg

  • Vognen kørte mellem Nyborg og “KK”s depoter i Danmark
  • Bygget som svensk tankvogn af Chr. Olsson 1956
  • Købt af KommuneKemi 1984 i Sverige hos SJ
  • Litreret “KK” – 705 1 141    Udrangeret 1996
  • Udstillet 1997 på færgen Kong Frederik d. IX. i Nyborg Havn
  • Solgt til Dansk Jernbaneklub 199x
  • Placeret ved DJK’s areal i Marslev siden 2003

Foto kommer forhåbentlig her

==================================================================

KommuneKemi A/S i Nyborg

  • Vognen kørte mellem Nyborg og “KK”s depoter i Danmark
  • Oprindeligt bygget som DSB Gs-vogn  120 3 830
  • Ombygget og påbygget ståltank fra Alustaal i Rudkøbing 1993
  • Litreret  “KK”  – 735 1 151
  • Udrangeret ca. 2008 og henstået til 201x – købt af Railservice
  • Railservice  “RSEJ”  –  Base Rødekro og Værksted i Padborg
  • Vognens litra 935 1 151  – sort tank og gule infoplader

===================================================================

KommuneKemi A/S i Nyborg

  • Vognen kørte mellem Nyborg og “KK”s depoter i Danmark
  • Bygget som svensk tankvogn af Chr. Olsson i 1956
  • Købt af Kommunekemi 1978 i Sverige af SJ
  • Litreret  KK” – 705 1 088  i 1980   Udrangeret 1994
  • Købt af Banestyrelsen i 2002
  • Herefter hed den “DSB Tjenestevogn 947 0 403”
  • Hensat i Ringsted 2019

Foto kommer forhåbentlig her

%d bloggers like this: