Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane “OKMJ”

Sidst redigeret :    05.03.2022

Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane   “OKDJ”    1910-1914

Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane   “OKMJ”   1914-1966

_____________________________________________________________________________________________

OKMJ 14

  • Leveret til Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane i 1910  som  OKDJ 4  af Henschel
  • 1914 omlitreret til  OKMJ 4  og igen 1951 til  OKMJ 14
  • Købt af privatpersoner i 1966 ved lukning af OKMJ og kom til Maribo
  • 1972 kom den videre til Helsingør Jernbaneklub (idag Nordsjællands Veterantog)
  • Er p.t. hensat Rungsted Kyst ved klubbens damp-afdeling (udløb revision 2006)
  • Har været i revision 2 gange og afventer tid til ny revision

====================================================================

OKMJ  A10

  • Leveret til Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane af Scandia-Randers 1914
  • Teaktræsbeklædt personvogn med 30 pl. på 2. kl.
  • Købt af private personer i 1966 ved banelukningen af OKMJ
  • Har været lejet af KLK. Har tilhørt Danmarks Jernbanemuseum
  • Ejes nu af Sydjyllands Veterantog (ex. KLK) med base i Lunderskov
  • Om OKMJ A10 nuværende tilstand ” i drift / hensat ” undersøges !

====================================================================

OKMJ  A11

  • Leveret til Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane af Scandia-Randers 1914
  • Teaktræsbeklædt personvogn med 30 pl. på 2. kl.
  • Købt af private personer i 1966 ved banelukningen af OKMJ
  • Har været udlånt til Skælskørbanen i en årrække.
  • Solgt til Danmarks jernbanemuseum 1995
  • Solgt til Nordsjællands Veterantog 2017 med base i Græsted
  • Solgt til Sydfyenske Veteranjernbane i Faaborg 2021
  • OKMJ A11 afventer snarlig restaurering

Korinth23 JU - 28.05.21

====================================================================

OKMJ  Be12

  • Leveret til Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane af Scandia-Randers 1924
  • Teaktræsbeklædt bogie-personvogn med 12 pl. 2. kl. + 32 pl. 3. kl.
  • Købt af privat person og foræret til Dansk Jernbaneklub “DJK” i 1966
  • Har været placeret i Maribo , Roskilde , Odense , Fredericia gennem årene
  • Stået i Gedser Remise fra 1997 til 2009. Derefter tilbage i Maribo
  • OKMJ Be12 afventer bedre tider med mandskab og penge til renovering

====================================================================

OKMJ  C9

  • Leveret til Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane af Arlöf-Sverige 1911
  • Teaktræsbeklædt personvogn med 44 pl. på 3. kl.
  • Omlitreret til OKMJ C9 i 1914 ved baneudvidelsen til Martofte
  • Solgt til ophugning 1966 ved banelukningen af OKMJ
  • Helsingør Jernbaneklub købte vognen hos ophuggeren i 1968
  • Har været i “revision” flere gange gennem årene med base i Græsted
  • OKMJ C9 er i “revision” og populær i veterantoget
  • OKMJ C9 er foreløbig udlejet til SFvJ i Faaborg for 10 år pr. 2021

OKMJ-vogne hentes 02 - Brian Henriksen - 28.05.21

====================================================================

OKMJ  J81

  • Leveret til Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane af Sydfyenske Jernbaners Værksted i 1918
  • Træbeklædt vogn med 3 dobbeltbænke og 2 endebænke i storrum benævnt 3. kl.
  • Bygget som kombineret person- og godsvogn da bænke kunne udtages og skodder isættes
  • Købt af Dansk Jernbaneklub “DJK” i 1966 da OKMJ lukkede
  • Kom til SFvJ i Faaborg 1991 sammen med 3 “SFJ-vogne” fra Hillerød
  • Påbygget Handicaplift hos SFvJ og er i revision – “må kun benyttes på fynske sidebaner”  🙂

DSCN3112-crop

====================================================================

OKMJ  Qa1333

  • Leveret til Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane 1925  af Braine/Frankrig
  • Lukket godsvogn beklædt med træ og lille endegavlsbremsetårn
  • Købt af “Dansk Jernbaneklub” i 1966.  Forsøgt istandsat af  “DJK-Fyn”
  • Blev overflyttet til Maribo-Bandholm i 2001
  • Qa1333 hensat og afventer bedre tider med mandskab og penge til renovering

====================================================================

OKMJ  “1”

  • Leveret til Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane af Breuer-Tyskland 1925
  • Yderst spartansk rangertraktor uden overdækning kun en lille stol og en gearstang
  • Lokalt på “Kertemindebanen” kaldet “Fladlusen”
  • Købt af Dansk Jernbaneklub “DJK” ved banelukningen af OKMJ i 1966
  • Placeret Maribo siden 1966.  Hensat og afventer interesse og tid

Foto kommer forhåbentlig her

%d bloggers like this: