Odense-Middelfart-Bogense “OMB”

Sidst redigeret :     04.03.2022

Nordvestfyenske Jernbane   “OMB”    1911-1966

( Odense-Middelfart-Bogense )

______________________________________________________________________________________________

OMB  B4

  • Leveret til Odense-Middelfart-Bogense Jernbane i 1911 af Arlöf-Sverige
  • Teaktræsbeklædt personvogn med 16. pl. 2. kl. og 22 pl. 3. kl.
  • Udlejet fra OMB til Veteranbanen Maribo-Bandholm 1964 (DJK)
  • Dansk Jernbaneklub “DJK” købte B4  da OMB lukkede i 1966
  • Vognen blev overflyttet til Mariager-Handest Veteranjernbane 1971
  • OMB B4 blev overflyttet til Limfjordsbanen i Aalborg 1973
  • B4 har været i “revision” flere gange og er stadig i revision

OMB_B4_2021

====================================================================

OMB  B5

  • Leveret til Odense-Middelfart-Bogense Jernbane i 1911 af Arlöf-Sverige
  • Teaktræsbeklædt personvogn med 16 pl. 2. kl. og 22 pl. 3. kl.
  • Dansk Jernbaneklub “DJK” købte B5 da OMB lukkede i 1966
  • B5 blev overflyttet til Maribo hvor B4 allerede var placeret
  • Vognen har været i “revision” flere gange og p.t. ?

OMB B5 i Bandholm - April 2015 - MBJ

====================================================================

OMB  Be7

  • Bygget og leveret af Sydfyenske Jernbaners Værksted 1924
  • Solgt til Dansk Jernbaneklub “DJK” i 1966
  • Delvist “ophugget” i Odense ved en fejl i 1966
  • Vognkassen opsat ved Fangel Motorbane som “dommertårn”
  • Opkøbt af Nordsjællands Veterantog i starten af 1980-erne
  • Byttet hos DJK med GDS C4 i 2012
  • Placeret i Gedser Remise fra 2003 til 2016 på en undervogn
  • Blev solgt til Ungdomsklub i Store Merløse 2016
  • Blev solgt til  ???   i Vig 2018
  • OMB Be7 fortsatte eksistens fremover kan man tvivle på ?

OMB Be.7 - Gedser 2016 - Kurt Jeppesen

====================================================================

OMB  C16

  • Leveret til Odense-Middelfart-Bogense Jernbane i 1911 af Arlöf-Sverige
  • Teaktræsbeklædt personvogn med 44 pl. på 3. kl.
  • Solgt til “Hermind og Mikkelsen” i 1966 ved OMB’s lukning
  • Udlånt til Kolding Lokomotivklub “KLK” fra 1972
  • Solgt 1995 til Danmarks Jernbanemuseum, men stadig udlånt til KLK
  • Overflyttet til Odense og Danmarks Jernbanemuseum 2010
  • Har været i “revisioner” ad flere omgange gennem årene
  • Flyttet i “depot” ved Jernbanemuseets vognhal i Randers 2019

====================================================================

OMB  “2”

  • Leveret af Pedershaab Maskinfabrik i Brønderslev til OMB i 1952
  • Rangertraktor til lokal rangering på OMB med benzinmotor
  • Solgt til Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane “TKVJ” i 1966
  • Solgt til Hads-Ning Herreder Jernbane “HHJ” i 1969 base Odder
  • Foretaget nogle ombygning på nr “2” i 1978 – bla. dieselmotor
  • Solgt 1998 til Veteranbanen Bryrup-Vrads “VBV”
  • Er renoveret og indsat i den daglige drift på “VBV”

Fynsk rangermaskine i Bryrup 2017 - Claus T. Bondesen

%d bloggers like this: