Odense-Middelfart-Bogense “OMB”
Sidst redigeret : 04.03.2022
Nordvestfyenske Jernbane “OMB” 1911-1966
( Odense-Middelfart-Bogense )
______________________________________________________________________________________________
OMB B4
- Leveret til Odense-Middelfart-Bogense Jernbane i 1911 af Arlöf-Sverige
- Teaktræsbeklædt personvogn med 16. pl. 2. kl. og 22 pl. 3. kl.
- Udlejet fra OMB til Veteranbanen Maribo-Bandholm 1964 (DJK)
- Dansk Jernbaneklub “DJK” købte B4 da OMB lukkede i 1966
- Vognen blev overflyttet til Mariager-Handest Veteranjernbane 1971
- OMB B4 blev overflyttet til Limfjordsbanen i Aalborg 1973
- B4 har været i “revision” flere gange og er stadig i revision
====================================================================
OMB B5
- Leveret til Odense-Middelfart-Bogense Jernbane i 1911 af Arlöf-Sverige
- Teaktræsbeklædt personvogn med 16 pl. 2. kl. og 22 pl. 3. kl.
- Dansk Jernbaneklub “DJK” købte B5 da OMB lukkede i 1966
- B5 blev overflyttet til Maribo hvor B4 allerede var placeret
- Vognen har været i “revision” flere gange og p.t. ?
====================================================================
OMB Be7
- Bygget og leveret af Sydfyenske Jernbaners Værksted 1924
- Solgt til Dansk Jernbaneklub “DJK” i 1966
- Delvist “ophugget” i Odense ved en fejl i 1966
- Vognkassen opsat ved Fangel Motorbane som “dommertårn”
- Opkøbt af Nordsjællands Veterantog i starten af 1980-erne
- Byttet hos DJK med GDS C4 i 2012
- Placeret i Gedser Remise fra 2003 til 2016 på en undervogn
- Blev solgt til Ungdomsklub i Store Merløse 2016
- Blev solgt til ??? i Vig 2018
- OMB Be7 fortsatte eksistens fremover kan man tvivle på ?
====================================================================
OMB C16
- Leveret til Odense-Middelfart-Bogense Jernbane i 1911 af Arlöf-Sverige
- Teaktræsbeklædt personvogn med 44 pl. på 3. kl.
- Solgt til “Hermind og Mikkelsen” i 1966 ved OMB’s lukning
- Udlånt til Kolding Lokomotivklub “KLK” fra 1972
- Solgt 1995 til Danmarks Jernbanemuseum, men stadig udlånt til KLK
- Overflyttet til Odense og Danmarks Jernbanemuseum 2010
- Har været i “revisioner” ad flere omgange gennem årene
- Flyttet i “depot” ved Jernbanemuseets vognhal i Randers 2019
====================================================================
OMB “2”
- Leveret af Pedershaab Maskinfabrik i Brønderslev til OMB i 1952
- Rangertraktor til lokal rangering på OMB med benzinmotor
- Solgt til Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane “TKVJ” i 1966
- Solgt til Hads-Ning Herreder Jernbane “HHJ” i 1969 base Odder
- Foretaget nogle ombygning på nr “2” i 1978 – bla. dieselmotor
- Solgt 1998 til Veteranbanen Bryrup-Vrads “VBV”
- Er renoveret og indsat i den daglige drift på “VBV”