Svendborg-Faaborg Banen – “SFB”

Sidst redigeret :      05.03.2022

Svendborg-Faaborg Banen  “SFB”    1916-1954

DSB overtog  SFB/SFJ  i 1949

_______________________________________________________________________________________________________________

OHJ 38

  • Leveret til Svendborg-Faaborg Banen som SFB 33 i 1917 af Henschel-Tyskland
  • Damplokomotiv med en såkaldt “forløber” bagtil og fortil hjulstillingen
  • Udlejet 1931-32 og 1934-35 til “HFJ”  Hillerød-Frederiksværk Jernbane
  • Ved SFJ’s ophør i 1949 blev den omlitreret til DSB DF 130
  • Hensat 1959 og solgt til TKVJ i 1960 hvor den nu hed TKVJ DF 130
  • 1968 kom den til “OHJ” Odsherred Jernbane og hed nu OHJ 38
  • Dansk Jernbaneklub “DJK” købte den i 1981 af OHJ
  • Var i drift med base i Tølløse Remise fra 1981-1989
  • Placeret og hensat i Tølløse Remise 1989-2003
  • Flyttet på Asnæsværket i Kalundborg for renovering 2003
  • Flyttet til Vestsjællands Veterantog i Høng 2016 for færdiggørelse
  • Kørt “prøveture” i 2017 for bla. justeringer og godkendelser
  • Køre med stor succes ud fra Høng fra 2018 og mindst 6 år endnu

===================================================================

RHJ  M4

  • Leveret til Svendborg-Faaborg Banen i 1926 af Scandia-Randers som SFB MB2
  • Motorvogn benzindrevet med bogier og teaktræsbeklædning m. 76 pl. og 10 klapsæder
  • Kørte 50 års Jubilæumstog på “Svendborgbanen” d. 12/7-1926
  • Ombygget 1947 med større stykgodsrum. Derefter med 71 pl. og 2 klapsæder
  • Ved SFJ’s ophør i 1949 blev den omlitreret til DSB MBF 482
  • Ombygget i 1950 til dieselmotor hos Scandia-Randers
  • Solgt i 1952 til Odense-Middelfart-Bogense Jernbane “OMB” som MH 6
  • Solgt i 1966 til Randers-Hadsund Jernbane “RHJ” nu som RHJ M4
  • Solgt 1969 til Mariager-Handest Veteranjernbane “MHVJ”
  • Har gennem årene været forsøgt restaureret, men ikke lykkedes at komme i drift.
  • Da Motorvognen snart runder 100 år (2026) er man påbegyndt et mere seriøst forsøg på at få RHJ M4 sat i drift inden for et par år

%d bloggers like this: