Ideer om jernbaneturisme

Her vil vi beskrive de potentialer der er i jernbaneturisme;   (dobbeltklik på billeder)     Vi starter lokalt !

Rundremisen burde være et sted, hvor man fremviste, hvad den brugtes til engang. Så der er placeret NFJ nr.III. fra Nordfyenske Jernbane. Så holder OHJ nr.38 som nabo, der var Svendborg-Fåborg lokomotiv. Så dukker OKMJ nr.14 også op fra Kertemindebanen. Så holder der en DSB D-maskine som kørte på SFJ-skinner efter 1949. Naboen er så en DSB G-maskine med arbejde på Nr.Brobybanen efter 1949.  Og en DSB A-maskine som kørte Nyborg-Faaborg persontog efter 1949. På sidste spor holder et “klædeskab” en type som også gjorde tjenste i Faaborg. Samme spor DSB F.657.   Se det ville være et “trækplaster”.  Men i vort land er tanker ikke tilladte, fy  🙂

Der findes fire etager. Øverst oppe blev Havregrynsmøllens historie fortalt. Der kunne også fortælles noget om Højrups historie som tog fart, da jernbanen kom til byen.  De fynske lokalarkiver burde have omtale og plads samme etage.       På 2. sal var der mulighed for at fortælle historierne om Industri-virksomheder der har benyttet sig af banetransport. Endvidere Roebanerne ved Assens.  Bryggerier og nutidige “microbryggerier” burde også omtales.  Man kunne på 1.sal have opbygget en modeljernbane i f.eks 1:87 der viste hele Ringe-Faaborg Banen. Og fremvise en udstilling om samme bane. Der burde også være plads til de øvrige fynske baners omtale +færgefarter.  I stueetagen kunne der sagtens have været opbygget faciliteter til cyklister og rygsækfolk , evt. overnatning. Der var nemlig gjort forsøg på at fremvise en alternativ stiforbindelse som krydsede i Højrup, så skinner ikke skulle væk. En sti som er mere interessant og ikke går ligeud det meste af traceen, som den kommende “natursti”. Skinnerne ville have tiltrukket langt flere turister end politikernes samarbejde med Naturstyrelsen.

Her kunne man få anlagt en lille jernbane (1435 mm.) mellem Egeskov og Kværndrup St. , hvor man havde muligheden for at redde fynsk jernbanemateriel, som bare står og forfalder rundt omkring i Danmark. Og det er en transportform der mangler at vises på Egeskov. Det kunne sagtens være i samarbejde med Danmarks Jernbanemuseum i Odense og Den Fynske Landsby. De "fynske" teaktræs-personvogne med åbne endeperronner er i drift og nok svære at "fravriste" museumsklubberne.

Her kunne man få anlagt en lille jernbane (1435 mm.) mellem Egeskov og Kværndrup St. , hvor man havde muligheden for at redde fynsk jernbanemateriel, som bare står og forfalder rundt omkring i Danmark. Og det er en transportform der mangler at vises på Egeskov. Det kunne sagtens være i samarbejde med Danmarks Jernbanemuseum i Odense og Den Fynske Landsby. De “fynske” teaktræs-personvogne med åbne endeperronner er i drift og nok svære at “fravriste” museumsklubberne.

En Kommando-post som kan beses og til trafikafvikling af toggangen

En Kommando-post som kan beses og til trafikafvikling af toggangen

MDS00032

MDS00034

MDS00035

MDS00036

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: