Midtfynsbanen 2006 – 2011

Nogen mener vi ikke gjorde nok, men se her hvad politikkerne sagde nej til

Det startede med at man vandrede strækningen igennem det kom der dette materiale ud af

2009-05-10 visionær fremtid

Se vores registrering af en nedlagt jernbane i Jylland – denne registrering blev foretaget for at skabe os indsigt i hvad man vil have tilbage hvis vi tabte slaget.

Midtfynsbanen var en del af foreningen Langs Banen – det brede fundament der skulle bære de mange brikker, som kunne have løftet projektet til ey 5* fyrtårn se et af vore præcentasionsoplæg her 2009-10-11 oplæg til diashow Billet til kulturarven – Langs banen rev c

Midtfynsbanen, (MfB), blev stiftet for at følge op på resultatet af beregninger omkring renovering af Ringe-Korinth banestrækningen til brug for museumskørsel med tog til 45 km/t. Beregninger som blev bestilt af SFvJ.

Syd Fyenske Veteranjernbane, (SFvJ), med base i Faaborg, havde udmeldt, man ikke ønskede at køre på banestykket, trods det man tidligere havde vedtaget at drive veterantogskørsel på hele strækningen Ringe-Faaborg. Udmeldingen kom lige efter at rapporten var fremlagt. Jernbanemuseet i Odense og sammenslutningen DVF, som er størsteparten af danske museumstog-operatører, troede man var stiftet for at forsøge at bevare/redde nogle strækninger i Danmark netop til museumskørsel. Men derfra var ”pinlig tavshed”. Og landets politikere går efter hvad der er stemmer i, så man kan ruste sig til et kommende valg. Ordet jernbane eksisterer slet ikke i deres objektiv. De har også en klar holdning til ordet Kulturarv, jernbane er absolut ikke tilhørende den kategori. Derfor må man klart konkludere at ingen af de tilbageværende strækninger/museumsklubber kan føle sig sikre på noget. Slet ikke hvis politikerne bestemmer sig for en såkaldt ”natursti”.  Og deres argumenter vil starte med følgende ordlyd; en jernbane koster ”det hvide ud af øjnene” mens en sti koster”næsten ingenting”.!   Her på de breddegrader var sagen sådan anlagt, at en fond ville donere penge til stien, hvis alle ”forhindringer” blev ryddet af vejen. Så uanset hvad der fremlægges, skulle det smides i ”papirkurven”. Jeg bruger gerne ordet ”skjult dagsorden”.

De 6 år hvor Midtfynsbanen forsøgte at påvirke forskellige beslutningstagere, har det ikke skortet på tiltag, der skulle være med til at ændre dagsordener, som i visse tilfælde var ”skjulte”. Rigtig mange politikere har Kulturarv aller nederst på deres prioriteringsliste. Og det absurde ”udkantsdanmark”, er Sydvestfyn desværre en del af, så her skal ikke bruges penge på ”rustbunker” og flyvske tanker. Længe leve Janteloven, som er fuldt legalt at bruge omkring ”store drenge, der render og leger med futtog”.                 (herunder liste over igangsatte aktiviteter)

  • Arbejdsgruppens rapport tilsendt FMK kommunalbestyrelsesmedlemmer
  • Underskriftindsamling igangsat
  • Diverse indsigelser afsendt
  • Kulturarvstyrelsen kontaktet
  • Kulturmiljøråd Fyn anbefaler Ringe-Faaborg Banen bevaret
  • Seminar på Odense Slot om jernbanekulturarv i DK
  • restbaner/godsbaner registreret for kulturarv

I skrivende stund er alvorlig risiko for at flere strækninger forsvinder ; Tønder-Tinglev, Bramming-Grindsted. Andre i farezonen er ; Gedserbanen, Assensbanen, Aabenraabanen og Strømmen-Allingåbro nær Randers. Og nogle af landets privatbaner forsøger man at ”aflive” !

Det er lidt sørgeligt at man skal forlade landet for at opleve hvordan man opbygger museumsbaner med stor turisttilstrømning. Levende museumer med autentiske historier.

SEN / HJE

Reklamer
  1. Egon Schmidt

    Aabenraabanen for lov til at blive liggen da kommune ikke har penge til at lave en natur og cykelsti.
    Egon

    • Henrik J. Eriksen

      Kære Egon:
      Det er således at de nævnte 2 baner Slagelse – Næstved og Ringe – Korinth blev “jordet” ikke af penge fra kommunen for de havde ingen men med midler fra en fond.

      Så mit råd vil være; Lad dig / Jer ikke lulle i søvn med at kommunen ingen penge har, vi oplevede en del fejlinformation, skjulte dagsordner og løfter til eksempelvis Veteranbanen SFvJ – løfter der umiddelbart ikke kan ses opfyldt. I skal huske på at når sporet er på vej væk så er det for sent at kæmpe.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: